Odwodnienie


Jednym z największych wrogów surwiwalowców zaraz po kleszczach jest odwodnienie organizmu. Ciało ludzkie składa się w 60% z wody. Nasze organizmy nie potrafią magazynować wody, dlatego musi ona być ustawicznie dostarczana. Człowiek powinien dostarczać tyle wody ile zostało wydalone, gdyż grozi to odwodnieniem.

Woda wydalana jest na kilka sposobów:
-z moczem - 1,5-2 litry
-z potem - 0,9 litra
-z kałem - 0,1 litra


Dziennie organizm wydala więc średnio 2,5-3 litrów wody. Oczywiście ilość ta zwiększa, nawet do 10 litrów, podczas wysiłku i przebywania na słońcu. Zwiększa się ilość wydalanej wody przez skórę - w ten sposób organizm próbuje się ochłodzić.

Podczas odwodnienia człowiek traci także elektrolity (Na+,K+,Cl- itp.). Ze względu na ilość elektrolitów traconych z wodą podczas odwodnienia wyróżniamy jego trzy rodzaje:
-odwodnienie hipotoniczne - (podczas intensywnego wysiłku) to takie w którym tracimy więcej eletrolitów niż wody. W organizmie zostaje więc nadmiar tych pierwiastków. Grozi to obrzękiem komórek przede wszystkim nerwowych.
-odwodnienie izotoniczne - organizm traci płyny o takiej samej proporcji stężenia jaka występuje w płynach ustrojowych.
-odwodnienie hipertoniczne - (podczas obfitej biegunki) W organizmie występuje nadmiar elektrolitów względem wody, która występuje w niedoborze.

Objawy odwodnienia:
-pragnienie
-suchość w jamie ustnej
-mniejsza ilość moczu i jego intensywny żółty kolor
-przyspieszone tętno i oddech
-nudności, wymioty, ból głowy - w odwodnieniu hipotonicznym


Postępowanie:
Osoba odwodniona powinna dostać płyn izotoniczny względem osocza czyli 0,9% roztwór soli kuchennej. Aby go uzyskać należy w litrze wody rozpuścić łyżeczkę soli.

Zapobieganie:

-podczas marszu i długotrwałego wysiłku wodę należy spożywać przed wysiłkiem, po jego zakończeniu, a także podczas dłuższych odpoczynków. Woda pita podczas marszu zużywana jest bezpośrednio do pracy mięśni, z pominięciem ważnych dla życia narządów.
-gdy możliwe jest odwodnienie nie należy spożywać pokarmów, gdyż do ich strawienia organizm potrzebuje pewne ilości wody, co dodatkowo pogłębia ten proces.
-wody nie należy pić szybko i dużo, lecz małymi łykami, przetrzymując wodę w ustach. Przy nagłym jej nadmiarze organizm jej nie zużywa w całości do funkcji życiowych, lecz od razu nadmiar jest wydalany. Nie powinno się pić jednorazowo więcej wody niż tyle ile się znajduje w szklance.
-podczas dłuższego wysiłku nie należy przyjmować napojów gazowanych, gdyż zwiększają one objętość żołądka, co może spowodować kolkę. Wskazane jest natomiast ich picie po wysiłku.
-należy ograniczyć przebywanie na słońcu, a jeśli już jest to konieczne, wtedy należy nie odsłaniać na działanie promieni słonecznych ciała zakładając przewiewne ubranie.

WARSZAWA